Uses of heritage in the historic city. The limits of restoration

Los límites de la restauración

Authors

  • Marina Inés de la Torre Universidad de Guanajuato, México

DOI:

https://doi.org/10.32870/rvcs.v0i13.238

Keywords:

urban heritage, social construction, analytical categories

Abstract

Heritage understood as a social construction, transcends the strictly material considerations concerning the built heritage. In the middle of the 20th century, as a result of the accelerated processes of urbanization, the place and function of the monument, valued as a unique object, changes and becomes urban heritage. The set of urban elements that surround it and their reciprocal relationships now participate in its heritage value. But also, their respective human environments participate, which are none other than the repositories of their symbolic meaning. As a process, heritage has been able to recognize the difficulty of its definition (in constant review) and its implications in the formulation of conservation strategies capable to estimate, in each case, the importance of the relationship between the inhabitants and their heritage. The article offers a brief description of a heritage building in ruins, whose selection has not been for its value of antiquity, but for the attractiveness of its current situation, which has been the subject of stimulating theoretical and critical reflection on the subject heritage and its conservation. Through an inductive process, a set of conceptual frameworks associated with the attributes and attributions that time has been able to grant to assets of heritage value is proposed, in order to establish the limits that, in some cases, restoration presents.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biography

Marina Inés de la Torre, Universidad de Guanajuato, México

Ph.D. in Architecture from the University of Guanajuato (2009) with the theme: “Public space and social capital in the current processes of urban approval. Mexico/Argentina”. Full-time Professor B, Department of Architecture, Division of Architecture, Art and Design, University of Guanajuato. Member of the National System of Researchers: Level II.

References

AmIrou, R. (2005). Tourisme et souci de l’autre. Hommage à Georges Cazes. París: L’Harmattan. Ascuasiati Dominguez, A. (2021). Espacios de la ciudad y manifestaciones culturales en la consol- idación de la identidad. Estudio de caso Bonyé. Tesis doctoral inédita. Centro Histórico de Santo Domingo.

Ballart, J. (1996). El valor del patrimonio histórico. Complutum Extra 6(II): 215-224.

Bujosa Mieses, J. (2016). Restauración Monasterio San Francisco excluido préstamo BID-Mitur. Ciudad Oriental.com. El periódico de Santo Domingo Este. Disponible en: https://ciudado- riental.com/excluyen-monasterio-san-francisco-prestamo/

Carrión, F (2005). El centro histórico como proyecto y objeto de deseo. EURE XXXI (93), agosto, pp. 89-100. Chile: Pontificia Universidad Católica de Chile Santiago.

Casado Galván, I. (2009). Breve historia del concepto de patrimonio histórico: Del monumento al territorio. Contribuciones a las ciencias sociales. Recuperado en: www.eumed.net/rev/cccss/06/icg.htm

Delgadillo, V. (2015). Patrimonialización de la herencia colonial. Ciudades, núm. 107, pp. 8-15. Dormaels, M. (2012). Identidad, comunidades y patrimonio local: Una nueva legitimidad social. Alteridades, 22(43): 9-19.

García Canclini, N. (1999). Los usos sociales del patrimonio cultural. En Aguilar Criado, E., Nuevas perspectivas de estudio (pp. 16-33). Consejería de Cultura-Junta de Andalucía, Col. Cuadernos Patrimonio Etnológico.

Hernández de León, J. M. (2016). Ruinas y ausencias: ¿Cuáles son los límites de la restauración artística? El Confidencial. Disponible en: https://blogs.elconfidencial.com/cultura/tribuna/2016-05-20/ruinas-ausencias-restauracion-arquitectura_1202568/

Lévesque, L. (1999). Le terrain vague comme monument. Inter, núm. 72, pp. 27-30. Disponible en: https://www.erudit.org/fr/revues/in- ter/1999-n72-inter1104331/46248ac.pdf

llull Peñalba, J. (2005). Evolución del concepto y de la significación social del patrimonio cultural. Arte, Individuo y Sociedad, vol. 17, pp. 175-204.

Navarrete, D., y De la Torre, M. (2015). Patrones espaciales del delito en centralidades patri- moniales. Topofilia. Revista de Arquitectura, Urbanismo y Territorios, segunda época, vol. 1, pp. 219-230. Puebla: Benemérita Universidad Autónoma de Puebla. Disponible en: https:// www.academia.edu/36312420/patrones_espaciales_del_delito_en_centralidades_patrimoniales

Pizzorno, A. (2003). Por qué pagamos la nafta. Por una teoría del capital social. En A. Bagnasco, F. Piselli, A. Pizzorno y C. Trigilia, El capital social. Instrucciones de uso. México: FCE.

RIegl, A. (2003). Le culte moderne des monuments: sa nature, son origine, L’Harmattan. París.

Rosas Mantecón, A. (1998). Presentación. Alteridades, año 8, núm. 16, pp. 5-9.

Ruskin, John. (1849). Las siete lámparas de la arquitectura. (Trad. Manuel Crespo y Purificación Mayoral). México: Ediciones Coyoacán.

Veliz,M.(2015).LasruinasdeSanFrancisco,magia e irradiación. Touring. República Dominicana. Disponible en: https://www.touringdominican-republic.com/las-ruinas-de-san-francisco-magia-e-irradiacion/

Published

2023-01-01

How to Cite

de la Torre, M. I. (2023). Uses of heritage in the historic city. The limits of restoration: Los límites de la restauración. Vivienda Y Comunidades Sustentables, (13), 43–54. https://doi.org/10.32870/rvcs.v0i13.238